söndag 27 september 2009

Joe Abercrombie

Jag måste säga att jag HATAR, absolut HATAR, Last Argument of Kings. Det finns få böcker eller filmer som får mig att besluta mig för att aldrig läsa om dem igen, och inte för att de är dåliga (det händer hela tiden) utanför att de är så fruktansvärt orättvisa. Ett exempel är slutet på Stephen Kings Dark Tower, jag fullkomligt älskar Roland of Gilead och det finns en del likheter mellan Logen och Roland som gör att jag är mycket, mycket förgrymmad på författarna för hur de behandlar sina karaktärer.

Det finns få karaktärer som jag älskat så innerligt som jag älskat Logen Ninefingers, en tragisk, heartbreaking karaktär med lika mycket svart som vitt i sig. Eller kanske inte vitt. Grått. Lika mycket svart som grått i sig, han är alla nyanser av grått från nästan vitt till nästan svart. Det svarta i honom representeras av The Bloody-Nine, som inte är Logen Ninefingers utan snarare en egen entitet, en egen svart och fruktansvärt obehaglig sådan. Ninefingers har huvudet fullt av bilder och tankar om att vara en bättre man, men han letar alltid upp situationer som sätter honom i situationer där han måste vara någon annan än en god man. Han drömmer om att få komma tillbaka till Norden, till tiden när allt var bättre, men när han väl gör det, dyker Bloody-Nine upp ur hans inre och genom sin brutalitet och hänsysnlöshet fjärmar han Ninefingers från allt hopp om frälsning och vänskap. Logens vänner dödas av hans alterego Bloody-Nine eller så överger de honom för att de har sett att han trots allt är Bloody-Nine så fort han kommer tillbaka till Norden, det finns inte plats för Ninefingers som drömmer om att bli en bättre man och som vördar och älskar sina vänner. Sista halvan av Abercrombies tredje bok, Last Argument of Kings gör att jag ALDRIG kommer att läsa om triologin om The First Law, trots att den är briljant på så många sätt. Den är på många sätt ett starkt ställningstagande mot den klassiska episka fantasygenren, vilket i min åsikt gör att den är värd att applåderas, och skapar en värld med alla gråzoner i, där inga karaktärer är goda eller onda. Abercrombie är som sagt var mästerlig, men jag kommer aldrig att läsa om The First Law, jag bara hoppas att han på något sätt kommer att producera en bok om Ninefingers, där man får reda på vad som hände honom (för slutet på Last Argument of Kings lämnar en del öppna fönster, och är mycket välskriven, eftersom den slutar på samma sätt som triologin började) och framför allt vad i hela friden Bloody-Nine kommer ifrån och varför.

'Delightfully twisted and evil.'- The Guardian.. BULLSHIT. Not at all delightfully twisted, EVIL I can agree with.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar